Kiinteistö Oy Koskenniskaan asennettiin latausvalmius yli kahteensataan parkkipaikkaan ja lisäksi noin neljäkymmentä laturia. Osa paikoista sijaitsee tallissa, osa lämmitystolpilla ulkona.
– Kun latausvalmius on olemassa, voivat autopaikan omistajat hankkia meiltä sähköautoon tai hybridiin sopivan laturin omaan tahtiinsa, kertoo Oomi Solarin liiketoimintajohtaja Antti Korkala.
Vaativissa ja suurissa kohteissa Oomi Solar lupaa luotettavan kumppanuuden ja toimituksen. Koskenniskan kokoluokan hankkeisiin Oomi lupaa alle puolen vuoden tehokasta rakennusaikataulua.
– Meillä on valmius suunnitella ja toteuttaa suuria projekteja hallitusti ja aikataulussa. Toki esimerkiksi maailmanlaajuinen komponenttipula voi viivästyttää aikatauluja, lisää Korkala.
Viestinnän avulla maaliin
Latausinfrahankkeissa merkittäväksi asiaksi muodostuu viestintä isännöitsijän ja asiakkaiden välillä.
– Pyrimme tekemään rakennustyöt tehokkaasti, ettei asiakkaan tarvitse luopua parkkipaikastaan pitkäksi ajaksi. Isännöitsijän kommunikointi ja tiedottaminen korostuu, jotta projekti sujuu myös loppukäyttäjän mielestä mahdollisimman kivuttomasti. Monivaiheisissa projekteissa esimerkiksi digitaaliset infonäytöt tuovat helpotusta tiedottamiseen, toteaa Korkala.
Viestintään ja tekniseen osaamiseen sujuvuutta tuovat isännöitsijöiden ja Oomi Solarin välillä toimivat konsultit. Oululainen energiainfran asiantuntijapalveluita tarjoava Sitema Oy vastasi Koskenniskan hankkeen esisuunnittelusta, kilpailutuksesta, rakennuskonsultoinnista ja rakennustöiden valvonnasta.
– Suuremmissa projekteissa asiakkaan toimeksiantamasta konsultista on iso apu. Kun tilaaja ymmärtää tilaamansa palvelun yksityiskohdat ja pystyy sitoutumaan projektin viestintään ja koordinointiin, on projekti huomattavasti helpompi toteuttaa, Korkala mainitsee.
Helpotusta laskutukseen
Loppukäyttäjälle eli latauspaikan asiakkaalle ja isännöitsijälle merkittävä asia on laskutus. Suuremmissa hankkeissa laskutusta hoitaa esimerkiksi Virta-operaattori.
– Automatisoitu laskutusohjelma helpottaa isännöitsijän työtä ja huolehtii siitä, että laskut ohjautuvat oikealle käyttäjälle. Toinen vaihtoehto pienemmille taloyhtiöille on pilvipalvelu, joka tuottaa raportin kulutuksesta, jonka perusteella isännöitsijä voi laskuttaa kutakin käyttäjää, lisää Korkala.